مجله آموزشی چاشلند

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طبخ و خوردن انواع مختلف از پلوها سنتی و غذاهای ایرانی نظیر کلم پلو شیرازی بسیار لذت بخش است. چه بهتر که با فوت و فن پخت کلم پلو شیرازی بیشتر آشنا باشید تا در همان اولین پخت خود، غذایی با طعم بی نظیر و اصیل را بچشید. کلم پلو شیرازی از جمله غذاهای پرطرف‌دار در بین مردم می باشد. این پلو همان طور که از نامش پیدا است دارای اصالت شیرازی است.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی برای 8 نفر عبارت است از:

  1. برنج یک کیلوگرم
  2. کلم پیچ یا قمری یک کیلوگرم
  3. دو عدد پیاز بزرگ (یک عدد آن برای تهیه کوفته های قلقلی استفاده می شود)
  4. 500 گرم سبزی مخصوص کلم پلو که شامل تره، ترخون، شوید و ریحان
  5. زیره یک قاشق غذاخوری
  6. نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  7. روغن به مقدار لازم
  8. آرد نخودچی برای تهیه گوشت قلقلی چهار قاشق غذاخوری
  9. گوشت چرخ کرده 300 گرم

طرز تهیه و دستور پخت کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

تهیه این غذا بسیار ساده بوده و با دقت در نکات پخت می توان یک کلم پلو شیرازی اصیل با طعم بی نظیر داشت. در ابتدا باید برنج خود را بشویید و همانند سایر پلوها آن را با مقداری آب و نمک کنار بگذارید تا خوب خیس بخورد. میزان خیس خوردن برنج بستگی به نوع آن دارد و معمولاً 2 الی 3 ساعت صرف زمان برای خیس خوردن در آب و نمک کافی است.

یک عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خورد کرده و در مقداری روغن به خوبی تفت دهید و کنار بگذارید. حالا نوبت به خرد کردن و شستن کلم قمری می رسد. در ابتدا کلم ها را به صورت خلالی خورد کرده برای این منظور می توانید از چاقو و یا پوست‌کن استفاده کنید. بعد خلال های کلم را درون لگن آب و یا ظرف مخصوص شست و شویی سبزی به همراه مقداری نمک و سرکه قرار دهید. پس از حدود یک ربع الی 20 دقیقه کلم ها را به خوبی با آب سرد بشویید.

مقداری روغن را درون یک ماهیتابه بزرگ ریخته و پس از داغ شدن کلم ها را درون آن به خوبی تفت دهید. این کار باید با صبر و حوصله فراوان صورت گیرد تا کلم ها تغییر رنگ داده و تفت بخورند. در حین کار می توانید مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.

پس از سرخ کردن کلم ها نوبت به تفت سبزی ها می رسد. در این مرحله سبزی ها را به کلم ها اضافه کرده و آن ها را همراه با کلم ها تفت دهید. در مرحله تفت کلم و سبزی باید پیاز از قبل سرخ شده به همراه نمک و فلفل را اضافه کنید.

حالا نوبت به پخت برنج می رسد. مثل همیشه قابلمه ای را برای پخت برنج از آب پر کنید. شیرازی ها مقدار کمی زردچوبه به آب در حال جوش اضافه می کنند و سپس برنج را درون قابلمه می ریزند. پس از گذشت زمان مناسب از پخت برنج آن را با آب سرد آبکش کنید. شوک دادن برنج به هنگام جوشیدن با یک لیوان آب سرد سبب ری کردن برنج می شود پس این نکته را فراموش نکنید.
توجه کنید قبل از دم گذاشتن برنج خود باید کوفته های ریز قلقلی گوشت را تهیه کنید. برای این منظور گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده و مقادیر مناسب نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی به خوبی با دست ورز داده و به صورت کوفته های ریز کوچک درآورید و در مقدار مناسبی از روغن درون ماهیتابه، به خوبی سرخ کنید. توصیه می شود از ماهیتابه و یا ظرف کوچک‌تری برای سرخ کردن استفاده کنید تا به هنگام ریختن روغن حجم زیادی از ظرف را پر کند و کوفته ها درون روغن به خوبی غوطه ور شده و سرخ شوند.

به هنگام دم گذاشتن کلم پلو، اول ته دیگ مورد نظر خود را در ته قابلمه قرار دهید. می توانید از تکه های نان و یا هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید. سپس مقداری برنج را با کفگیر در ته قابلمه ریخته و لایه ای از کلم و سبزی های پخته شده به همراه گوشت قلقلی اضافه کنید. می توان مقداری پودر زیره به همراه اندکی زعفران روی برنج اضافه کرد و بعد مجدداً لایه ای دیگر برنج ریخته و روی آن کلم و گوشت قلقلی بریزید. این لایه ها را تا پایان مقادیر برنج و کلم خود ادامه دهید تا مواد شما تمام شود.

رازهای خوشمزگی کلم پلوی شیرازی

رازهای خوشمزگی کلم پلوی شیرازی

رازهای خوشمزگی کلم پلوی شیرازی

توجه کنید این غذا توسط سبزی ها و کلم استفاده شده در آن اندکی به رنگ سبز می باشد. عده ای افراد جهت مزه دار کردن بیشتر غذا، از مقداری رب گوجه فرنگی درون ترکیب مواد کلم و سبزی ها استفاده می کنند که در شکل اصیل کلم پلو شیرازی وجود ندارد.

در کلم پلو شیرازی گوشت های قلقلی حتماً باید لابه لای پلو به هنگام دم کشیدن برنج قرار داده شود تا طعم غذا به همراه گوشت بی نظیر گردد.

عده ای افراد بوی کلم در غذا را نمی پسندند برای این منظور می توان پس از خلالی کردن و شستن کلم ها، آن ها را با کمی سرکه در آب جوشاند و بعد سرخ کرد.

می توان برای مزه دار کردن بیش‌تر کوفته ها از مقداری زعفران به همراه گرد لیمو و دارچین استفاده کرد.

چنانچه از ته دیگ برای غذای خود استفاده می کنید، بهتر است در ابتدا شعله زیر برنج را زیاد کرده تا غذا بخار کند و بعد شعله گاز را توسط شعله‌پخش‌کن در زیر قابلمه کم کرده و اجازه دهید پلو به خوبی دم بکشد و ته دیگ ترد و خوشمزه ای را به شما بدهد.

این غذا برای افراد گیاه خوار بسیار مناسب می باشد. چراکه افراد به راحتی با حذف گوشت از کلم پلو می توانند آن را صرف کنند.

برخی افراد به جای گوشت قلقلی از تکه های پخته و ریش ریش شده مرغ استفاده می کنند. شکل سنتی آن همراه با گوشت چرخکرده قلقلی است اما بنا بر ذائقه می توان از گوشت مرغ هم استفاده کرد.

بهتر است از سبزی تازه به جای سبزی خشک استفاده کنید. از جهت مقدار سبزی استفاده شده در کلم پلو شیرازی، در ابتدا میزان ترخون از همه سبزی ها بیشتر است و بعد به ترتیب سبزی ریحان و سپس تره و شوید در غذا استفاده می شود.

در صورت تمایل می توان کوفته های قلقلی را جداگانه پخت و به هنگام سرو غذا روی کلم پلو ریخت.

برای خوش رنگ و عطر کردن کلم پلو شیرازی، بهتر است از برنج ایرانی و مقادیری زعفران در غذا استفاده کرد.

جهت پخت بهتر کلم ها می توانید قبل از سرخ کردن آن ها، مقدار کمی آب به کلم ها اضافه کنید تا آن ها به خوبی با آب پخته و نرم شوند و بعد با روغن سرخشان کنید.

دقت کنید به هنگام تهیه کوفته های قلقلی گوشت، آب پیاز رنده شده را به خوبی بگیرید و بعد با گوشت چرخکرده ترکیب کنید. این کار سبب می شود تا به هنگام سرخ کردن کوفته ها، گوشت شل نشده و از هم وا نرود. اندازه گوشت های قلقلی را یکسان انتخاب کنید تا زمان پخت و سرخ شدنشان با هم یکی باشد.

استفاده از سالاد شیرازی در هنگام سرو این غذا بسیار پیشنهاد می شود.

کلام آخر
کلام آخر

کلام آخر

چنانچه سعی در پخت غذاهای سنتی دارید بهتر است در همان ابتدای کار از فوت و فن های اصولی در پخت این غذاها آگاه شوید تا در همان ابتدای کار غذایی لذیذ و خوشمزه از دست‌پخت خود داشته باشید و از نتیجه تلاش خود برای پخت غذایی سنتی نظیر کلم پلو شیرازی لذت ببرید. در زمان های قدیمی این رازها تنها توسط مادربزرگ ها و والدین به فرزندان منتقل می شد اما امروزه با امکاناتی چون فضای مجازی، دست یافتن به این نکات بسیار ساده تر از قبل شده است.

امیدواریم از مطالعه دستور پخت و طرز تهیه کلم پلو شیرازی استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما دوستان می توانید برای خوش عطر و مزه کردن این عذای خوشمزه از سایت چاشلند بهترین ادویه جات و چاشنی های غذا را خریداری فرمایید و یا کنار این غذای خوشمزه و بی نظیر از انواع زیتون ها مثل زیتون پرورده و غیره استفاده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *