مجله آموزشی چاشلند

اثر قهوه چند ساعت است؟ کدام نوع قهوه بیشتر اثر دارد؟

sd

وجود کافئین در قهوه باعث می‌شود تا تأثیراتی مانند افزایش انرژی و بی‌خوابی در بدن انسان داشته باشد. بعضی از افراد هم هستند که پس از مصرف قهوه دچار اضطراب می‌شوند یا تکرر ادرار پیدا می‌کنند. به همین خاطر ممکن است این سؤال برای آن‌ها پیش بیاید که اثر قهوه چند ساعت است یا چه مدت طول می‌کشد تا اثر قهوه در بدن خنثی شود؟

البته دانه‌های قهوه دارای انواع گوناگونی هستند که ممکن است تأثیر هر یک از آن‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. ولی به‌طورکلی عواملی که باعث تأثیر قهوه بر بدن می‌شوند، شامل جنسیت، سن، وزن و حساسیت بدن هر فرد نسبت به کافئین می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که تأثیر کافئین در بدن همه انسان‌ها یکسان است.

 

اثر کافئین در بدن چند ساعت است؟

اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که اثر قهوه چند ساعت است، باید به ویژگی‌های جسمانی هر فرد توجه کنیم. به‌عنوان‌مثال ممکن از بعضی از افراد حساسیت زیادی به کافئین داشته باشند و دچار بی‌خوابی شوند. اما برخی دیگر از افراد با مصرف قهوه هیچ مشکلی پیدا نکنند. به‌طورکلی همه افراد ۱۵ دقیقه پس از نوشیدن قهوه می‌توانند تأثیر آن را در بدن خود حس کنند.

در بعضی افراد نیز تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا قهوه اثر خود را نشان بدهد. با توجه به اینکه چه میزان کافئین مصرف کرده باشند، وزن بدن آن‌ها چقدر باشد و چه میزان به قهوه حساسیت داشته باشند، اثر کافئین می‌تواند تا ۵ ساعت در بدن افراد باقی بماند.

کافئین نوعی محرک اعصاب است که با افزایش ضربان قلب و فشارخون باعث بی‌خوابی می‌شود و انرژی بدن را افزایش می‌بخشد. همچنین قهوه تأثیراتی مانند بهبود خلق‌وخو را به همراه دارد و تا زمانی که بدن فرد به‌صورت کامل کافئین موجود در قهوه را بسوزاند، اثر آن در بدن باقی است. بعضی از افراد هستند که به‌صورت مرتب قهوه میل می‌کنند. به همین خاطر حساسیت بدن آن‌ها نسبت به کافئین کاهش پیداکرده و ممکن است اثر کافئین در بدن آن‌ها کمتر از ۵ ساعت باشد.

ddقوی‌ترین نوع قهوه کدام است؟

اگر می‌خواهید بدانید اثر قهوه چند ساعت است و کدام‌یک از قهوه‌ها اثر بیشتری دارند، باید ابتدا با انواع دانه‌های قهوه آشنا شوید و پس از بررسی میزان کافئین هر یک از این قهوه‌ها، پاسخ سؤال خود را پیدا کنید.

قهوه گیاهی است که در مناطق گرمسیری و در ارتفاعات پرورش داده می‌شود. دانه‌های قهوه دارای چهار نوع اکسلسا، لیبریکا، عربیکا و ربوستا هستند. دو نوع آخر نسبت به سایر قهوه‌ها محبوبیت بیشتری دارند زیرا کیفیت آن‌ها هم بهتر است. قوی‌ترین قهوه‌ها ازنظر روش دم کردن، رست کردن و میزان کافئین با یکدیگر تفاوت دارند. یعنی اگر دانه قهوه عربیکا یا ربوستا را انتخاب کنید که بهترین نوع قهوه‌ها هستند، اما نوع رست آن‌ها لایت یا سبک باشد، ماندگاری کمتری خواهند داشت.

استفاده از دستگاه قهوه ساز و نوع دم آوری قهوه هم روی ماندگاری آن در بدن تأثیر دارد. به‌عنوان‌مثال اگر از دستگاه‌های اسپرسو ساز استفاده کنید، قطعاً ماندگاری قهوه بیشتر از روش‌های دیگر است. حالا اگر بخواهیم یک جواب ساده به این سؤال بدهیم که کدام‌یک از انواع قهوه ماندگاری بیشتری دارند، باید بگوییم که هرچه میزان کافئین دانه قهوه بیشتر باشد و با استفاده از روش‌هایی مانند قهوه اسپرسویی دم آوری شده باشند و رست کردن آن با روش دارک انجام شده باشد، می‌توان گفت که ماندگاری آن در بدن بیشتر است.

روش‌هایی برای خنثی کردن اثر قهوه

معمولاً افرادی که قهوه میل می‌کنند و عادت دارند از این نوشیدنی در طول روز استفاده کنند، به خاطر افزایش سطح انرژی و هوشیاری بالا قهوه را انتخاب می‌کنند. اما بعضی از افراد ممکن است حساسیت زیادی نسبت به قهوه داشته کافئین داشته باشند و بخواهند اثر آن را در بدن خنثی کنند. توصیه ما به این افراد این است که چند ساعت صبر کنند تا به‌صورت طبیعی اثر قهوه از بدن خارج شود. زیرا ماندگاری کافئین در بدن با توجه به شرایط جسمانی هر فرد ممکن است نهایتاً ۱۰ ساعت باشد. اما به‌صورت معمول پس از ۵ ساعت اثر آن از بین می‌رود. روش‌های دیگری هم برای خنثی کردن تأثیر کافئین وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مصرف مایعات

مصرف مایعات و آب به میزان زیاد در طول روز باعث می‌شود تا اثرات کافئین از بین برود و افرادی که اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند، شرایط بهتری داشته باشند.

پیاده‌روی

پیاده‌روی باعث کاهش عصبانیت و اضطراب می‌شود و چون افراد در طول پیاده‌روی به‌صورت عمیق تنفس می‌کنند، راحت‌تر می‌توانند با اثر کافئین مقابله کنند.

استفاده از فیبر

غذاهایی که دارای فیبر هستند مانند لوبیا، سبزیجات نشاسته‌ای، دانه‌ها، غلات کامل و آجیل ترشح کافئین در داخل جریان خون را کاهش می‌دهند.

 

کلام پایانی

در این بلاگ از سایت چاشلند به این سؤال پاسخ دادیم که اثر قهوه چند ساعت است و روش‌های خنثی کردن تأثیر قهوه در بدن را بررسی کردیم. درصورتی‌که به خاطر مصرف کافئین دچار مشکلاتی مانند گیجی، تنفس سخت، ضربان قلب شدید یا استرس و اضطراب شده‌اید، نگران نباشید و کمی صبر کنید زیرا ماندگاری قهوه در بدن نهایتاً ۵ ساعت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *