مجله آموزشی چاشلند

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز با شیر جوش

تهیه قهوه ترک با شیر2

نوشیدنی پرطرفدار قهوه با استفاده از روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. بعضی از این روش‌ها نیاز به دستگاه‌های مخصوص دارند، اما همه افراد به این دستگاه‌ها دسترسی ندارند. ولی دلیل نمی‌شود که نتوانند لذت چشیدن این نوشیدنی رؤیایی را تجربه کنند. قهوه به شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود که طرز تهیه آن باعث می‌شود تا نام‌های گوناگونی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال قهوه ترک، قهوه اسپرسو و قهوه عربیکا نام‌های مختلفی هستند که برای روش‌های مختلف تهیه قهوه به کار می‌روند. یکی از ساده‌ترین روش‌های دم کردن قهوه درست کردن قهوه ترک است. برای تهیه قهوه ترک از قهوه برزیلی یا عربیکا استفاده می‌شود. به صورت مرسوم در کشور ترکیه این قهوه با استفاده از شیر جوش و روی گاز تهیه می‌شود و روش تهیه آن بسیار ساده است.

ما در این نوشتن از سایت چاشلند، قصد داریم طرز تهیه قهوه ترک با شیر و آب را با استفاده از شیر جوش روی اجاق برای شما توضیح بدهیم. پس با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک روی گاز با شیر جوش

پودر قهوه…. به میزان لازم

آب …. به میزان لازم

شکر…. به میزان لازم

شیر جوش…. یک عدد

شیر…. به میزان لازم

تهیه قهوه ترک با شیر

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک را هم می‌توانید با آب درست کنید هم می‌توانید برای تهیه آن از شیر استفاده کنید. اما به صورت سنتی این قهوه را با آب درست می‌کنند. ابتدا باید قهوه را بسیار ریز آسیاب کنید و از پودر آن استفاده کنید. بعد از اینکه پودر قهوه را آماده کردید، حالا می‌توانید برای هر نفر یک فنجان در نظر بگیرید.

برای هر نفر یک فنجان آب داخل شیر جوش بریزید و به ازای هر نفر نیز یک قاشق مرباخوری قهوه داخل آب بریزید. اگر قهوه را به صورت شیرین میل می‌کنید، می‌توانید برای هر نفر به میزان لازم شکر بریزید. برای هر نفر یک قاشق مرباخوری کافی است. اما اگر دوست دارید قهوه را تلخ میل کنید، نیازی به اضافه کردن شکر نیست.

حالا مواد را به خوبی هم بزنید. شیر جوش را به همراه آب، قهوه و شکر روی شعله اجاق قرار دهید و شعله آن را ملایم کنید تا شروع به جوشیدن کند. نباید اجازه دهید که قهوه کاملاً به جوش بیاید. هر زمان که احساس کردید دور ظرف شروع به جوشیدن کرده و روی آن یک حالت کف مانند ایجاد شده، باید سریع قهوه را از روی اجاق بردارید. زیرا ممکن است به سرعت کف روی قهوه بالا بیاید و سر برود و به این صورت دیگر نمی‌توانید از کف آن استفاده کنید.

بنابراین هم باید به بلند شدن عطر قهوه توجه کنید و هم به جوشیدن قهوه از دور ظرف تا بتوانید به موقع آن را از روی گاز بردارید. کف روی قهوه را داخل یک ظرف دیگر بریزید. حالا هر فنجان را از قهوه پر کنید و در نهایت از کف قهوه روی هر فنجان به صورت مساوی بریزید تا قهوه ترک کف‌دار و خوشمزه داشته باشید.

دقت کنید که برای میل کردن قهوه ترک باید حتماً صبر کنید تا قهوه ته‌نشین شود و بعد آن را میل کنید.

مواد لازم برای قهوه ترک با شیر

برای تهیه قهوه ترک با شیر می‌توانید به‌جای آب از شیر استفاده کنید. در این صورت به شیر، قهوه و شکر به همراه یک شیر جوش نیاز دارید.

طرز تهیه قهوه با شیر نیز بسیار ساده است. برای این کار باید برای هر نفر یک فنجان شیر داخل شیر جوش بریزید و به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری پودر قهوه داخل آن بریزید و خوب هم بزنید. اگر بخواهید قهوه را شیرین میل کنید، می‌توانید برای هر نفر به میزان لازم شکر داخل آن بریزید.

حالا می‌توانید شیر جوش را روی شعله ملایم اجاق بگذارید و اجازه دهید تا آرام آرام به جوش بیاید. درست است که طرز تهیه قهوه ترک روی گاز با شیر جوش بسیار ساده است، اما نباید از کنار گاز تکان بخورید. باید همان‌جا بمانید زیرا ممکن است سریع شیر به جوش بیاید و قهوه شما سر برود.

زمانی که احساس کردید حالت فوم مانند روی شیر جوش تشکیل شده و دور ظرف در حال جوش زدن است، زمان آن رسیده تا شیر جوش را از روی اجاق بردارید و برای هر نفر داخل یک فنجان به صورت جداگانه سرو کنید.

می‌توانید کف قهوه ترک را به صورت جداگانه داخل ظرف دیگری انتقال دهید و پس از خالی کردن قهوه داخل فنجان‌ها، از کف قهوه روی آن بریزید همچنین می‌توانید به‌یک‌باره هر فنجان را پر کنید. اما به این صورت تنها اولین فنجان‌ها کف قهوه دارند و فنجان‌های آخری دیگر دارای کف نخواهند بود.

 در این مقاله میتونید روش دم کردن قهوه ترک  را مشاهده نمایید.

کلام پایانی

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز با شیر جوش بسیار ساده است. تنها باید به نکاتی که در این نوشتار به آن‌ها اشاره کردیم، توجه کنید تا بتوانید یک قهوه ترک بسیار خوش‌طعم داشته باشید.